AUKCJA PRAC NA PAPIERZE

Bożenna Biskupska
Wytyczanie obrazu, 1997

Nr katalogowy: 16
olej, papier, 49 x 72 cm
sygnowany, datowany i opisany u dołu: Bożenna Biskupska ,Wytyczanie obrazu' 31/2 J 1997
pochodzenie: kolekcja prywatna, Warszawa
literatura: Bożenna Biskupska Wytyczanie obrazu prace 1982-2002, Galeria Sztuki Program, Warszawa, 2002
Cena wywoławcza
3 500 zł
Estymacja
4 000 - 6 000 zł ●
Sprzedano za
4 000 zł

Biogram artysty

Bożenna Biskupska urodziła się w Warszawie w 1952 roku. Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu w latach 1970 – 72 i w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1972 – 76. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w pracowni prof. Tadeusza Dominika w 1976 r. Uprawia malarstwo i rzeźbę. Na IV Międzynarodowym Biennale Miniatury Tkackiej, Savaria Museum, Szhombathely, Węgry w 1982 r. zdobyła I nagrodę. W 1984 roku otrzymała dwuletnie stypendium Ministra Kultury i Sztuki, w 1986 roku Nagrodę I stopnia im. Stanisława Wyspiańskiego – za malarstwo i rzeźbę. Reprezentowała Polskę na XLI Biennale Sztuki w Wenecji w 1984 r. oraz na XIV Międzynarodowym Biennale Małych Rzeźb w Brązie w Padwie.

W początkowej fazie swojej niezależnej twórczości artystka wykroczyła poza ciasne ramy przestrzeni malarskiej i tkackiej ku formom trójwymiarowym. Przełamanie nastąpiło w latach 80 XX wieku, kiedy to Biskupska zaczęła konstruować ogromne zdeformowane ludzkie sylwetki (Misterium czasu, Non Omnis Moriar, Płytowce). Przygotowywała je z różnych materiałów m.in. pakuł, włókien czy trocin. Stanowiły one symbole cierpienia, przemijania i śmierci.

 Postacie te następnie przekształciły się w swoje własne znaki: od ekspresyjnych i wieloznacznych form aż do abstrakcyjnego pojęcia. Artystka poszukiwała odpowiedniej formy wyrazu (Siedzący, Organizm) by ostatecznie zdecydować się na postać Jednonogiego. Jest to najbardziej wyrazista i dramatyczna spośród figuralnych propozycji artystki. Szczególne znaczenie dla konceptualnego rozwoju twórczości Biskupskiej miała wystawa plenerowa w Centrum Rzeźby Polskiej w 1998. Zostało na niej przedstawione siedem obiektów Jednonogich wchodzących w skład cyklu Wytyczanie obrazu. Figury te były zamknięte w sześcianach ze stalowych kątowników.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce. Przeczytaj całość.