Stefan Krygier - Kobieta – Akt z cyklu Symultanizm formy, 1996

Stefan Krygier - Kobieta – Akt z cyklu Symultanizm formy, 1996

olej, płótno, 88,5 x 72,5 cm

sygnowany i datowany p.d: S. Krygier 96; sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 88,5 x 72,5 – 1996 - „KOBIETA” CYKL. SYMULTANIZM FORMY/I.305; nalepka z opisem pracy

pochodzenie: kolekcja prywatna, Warszawa
wystawiany: Stefan Krygier 1923-1997, Muzeum Historii Miasta Łodzi, Łódź, 1999
reprodukowany: Stefan Krygier 1923-1997, Muzeum Historii Miasta Łodzi, Łódź, 1999, s. 117, pozycja I.305; Stefan Krygier, katalog wystawy indywidualnej w Filharmonii Szczecińskiej, 2017, s. 51.

Stefan Krygier (1923, Łódź - 1997, Łódź) Jeden z najważniejszych artystów polskiej powojennej awangardy. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Łodzi, gdzie studiował w latach 1945–1950 pod kierunkiem Stefana Wegnera (Wydział Malarstwa) i Władysława Strzemińskiego (Wydział Plastyki Przestrzennej). W roku 1963 uzyskał dyplom architekta na Politechnice Warszawskiej. W późnych latach 40. Krygier wstąpił do Klubu Młodych Artystów i Naukowców w Warszawie, następnie współtworzył grupę artystyczną St-53 w Katowicach. Zajmował się malarstwem, grafiką, działaniami na pograniczu form przestrzennych i environment. Realizował również projekty architektoniczne i urbanistyczne. Prowadził zajęcia praktyczne oraz wykładał teorię sztuki na swojej macierzystej uczelni w Łodzi od 1957 roku do końca życia.

Od czasu studiów zacieśnił swoją znajomość z Władysławem Strzemińskim, wraz z którym opublikował pracę teoretyczną „Widzenie gotyku”. Współpracowali także w realizacjach, jak pisał sam artysta, „o charakterze wystawienniczym i architektury wnętrz”. Krygier wspierał Strzemińskiego w najtrudniejszym dla niego okresie, aż do jego śmierci w 1952 roku.

Twórczość Krygiera kształtowała się pod wpływem takich nurtów jak kubizm, konstruktywizm czy unizm zaszczepiony młodym studentom PWSSP przez Strzemińskiego. Wraz z każdą kolejną dekadą Krygier eksplorował nowe techniki i formy wypowiedzi artystycznej. Obrazy z lat 50. inspirowane są sztuką Egiptu i Grecji. Lata 60. to malarstwo materii, rzeźba w drewnie i grafika. W latach 70. artysta tworzył obrazy olejne nawiązujące do konstruktywizmu. Później w latach 80. i 90. zajmował się malarstwem symultanicznym. Krygier, dzięki swoim szerokim zainteresowaniom – artystycznym, teoretycznym i technicznym – pozostawił po sobie dorobek, który stanowi jedno z najciekawszych zjawisk w polskiej sztuce powojennej. Kontynuując tradycję łódzkiej awangardy, umiejętnie łączył ze sobą dziedzictwo sztuki polskiej i światowej z własnymi teoriami na temat fizycznych i metafizycznych granic obrazu. Prace Krygiera znajdują się w wielu muzeach i kolekcjach prywatnych w Polsce i na świecie.

Krygier uwzględnia jeszcze inny aspekt - interesuje go możliwość połączenia w jednym dziele kilku ujęć motywu- -widzianego bezpośrednio i w tym samym czasie, ujmowanego dzięki wyobraźni z innych punktów widzenia. Tak pojęta zasada symultanizmu może znaleźć zastosowanie w przypadku percepcji zdjęcia czy obrazu - Bożena Kowalska.

Przewiń do góry
Piękna Gallery
Zaawansowane ustawienia cookies

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.
Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.